Türk edebiyati 10 Firat yayincilik kitabi cevaplari 2012-2013

Konu 'Edebiyat 10.Sınıf' bölümünde MaMiLog tarafından paylaşıldı.

  1. ceren naz

    ceren naz Üye

    Katılım:
    22 Şubat 2013
    Mesajlar:
    3
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0

    yarım edinnnnnn

    arkadaşlar çok acil pazartesi gününe kadar yapmam lazım...edebiyat sayfa 151 170 arası....cevapları lazım....şimdiden teşekkürler....:(:)
  2. ceren naz

    ceren naz Üye

    Katılım:
    22 Şubat 2013
    Mesajlar:
    3
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    cevabı bulan varmı 10.sınıf edebiyat sayfa 151 170 cevap anahtarı...ne olur yardım edin ne olur ....
  3. ceren naz

    ceren naz Üye

    Katılım:
    22 Şubat 2013
    Mesajlar:
    3
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    arkadaşlar sesimi duyan varmı çok acil...lütfen yardımcı olun 10.sınıf edebiyat sayfa 152 180 arası ne olur yardımcı olun...:(
  4. Bilgi Yolu

    Bilgi Yolu Üye

    Katılım:
    29 Eylül 2012
    Mesajlar:
    11
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    Sayfa 150'den İtİbaren yok mu? 170'e kadar. ÇarŞamba gÜnÜ Ödevİm gİdecek. Umarim yardimci olursunuz. Şİmdİden teŞekkÜrler.
  5. €LİF

    €LİF Üye

    Katılım:
    26 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    Yardım edin

    Yarına yetişmesi gereken ödevim var 177-179 arası lütfen yazın
    Şimdiden teşekkür ederim :cold: edebiyat 10.sınıf fırat yayıncılık
  6. maylo

    maylo Üye

    Katılım:
    26 Eylül 2010
    Mesajlar:
    15
    Beğenileri:
    2
    Ödül Puanları:
    0
    166..170 sayfa

    1.
    Pir Sultan Abdal,
    16. yüzyılda yaşamış, Türk halk şairi, ozan.
    Asıl adı Haydar’dır.
    Yaşamının büyük bölümü Sivas’ın Yıldızeli ilçesinin Çırçır Bucağına bağlı Banaz köyünde geçti.
    Ölümünün, 1547-1551 ya da 1587-1590 arasındaki bir tarih olduğu sanılıyor.
    Bir ayaklanma düzenlediği için Hızır Paşa tarafından öldürülmüştür.
    Hayatı hakkında söylentiler dışında kesin bir bilgi yoktur.
    Şiirlerinde tasavvuf, tabiat, aşk ve halkın gerçek yaşayışıyla ilgili konuları işlemiştir.
    Divan edebiyatından hiç etkilenmemiştir.
    Halk edebiyatı nazım şekilleri içinde, duygu ve düşüncelerini açık ve sade bir halk söyleyişiyle dile getirmiştir.
    “Sarı Tambura” adlı şiiri bize Yunus Emre’nin Dertli Dolap şiirini hatırlatır.
    Edebiyatımızda “nefes” türünde söylediği başarılı şiirleriyle tanınır.
    Pir Sultan Abdal, Alevi gelenekleri ve tarikat içinde yetişti.
    Şiirlerinde duru ve yalın bir kullandı.

    2.

    Nutuk: Pirlerin ve mürşitlerin, tarikata yeni giren dervişlere derecelerini ve tarikat adabını öğretmek için söyledikleri şiirlerdir.
    Türün en önemli temsilcisi Kaygusuz Abdal’dır.
    Dini ve tasavvufu halk edebiyatı nazım biçimidir.
    Nazım birimi dörtlüktür.
    Yapı yönüyle koşmaya benzer.

    Ey özünü insan bilen
    Var edep öğren edep
    Ey edep erkân bilen
    Var edep öğren edep

    Gel Hakk’a olma asi
    Ta gide gönlün pası
    Dört kitabın manası
    Var edep öğren edep

    Edep gerektir kula
    Ta işi temiz ola
    Edepsiz girme yola
    Var edep öğren edep

    Gaflet içinden uyan
    Edepsiz olma ey can
    Edeptir asl-ı iman
    Var edep öğren edep

    Kaygusuz Abdal uyan
    Aşkı bil aşka boyan
    Şöyle demiştir diyen
    Var edep öğren edep

    Kaygusuz Abdal (15. Yüzyıl)

    3. Şar: kent, şehir

    Mürşit: İrşat eden, doğru yolu gösteren, gafletten uyandıran. Peygamber vârisi olan, kılavuz. Tarikat piri, şeyhi.

    Pir: tarikatın kurucusu

    4.

    5. Bu şiirlerde dini ve tasavvufu duygu ve düşüncelere yer verilmiştir. Allah sevgisi, cennet, mümin gibi dini düşünceye ve duygulara ait kavramlarla bu konular işlenmiştir.



    1a
    Pir Sultan Abdal 16.yy da yaşamış Alevi- Bektaşi şairidir. İran yanlısı mezhep olaylarına karıştı. Tekke ve tasavvuf kalıplarını aşıp geniş bir halk kesimine seslendi. Aşk, tasavvuf, doğa, kavga konularını işledi. Şiirlerin tamamını hece ölçüsünde ve duru bir halk diliyle yazdı. Daha fazla bilgi için hazırlık 1. soruya bakabilirsiniz.

    Bu dönem Osmanlı Devletinin zirvede olduğu dönemdir. II. Beyazıt, Yavuz Sultan Selim ve Kanuni Sultan Süleyman bu dönem padişahlarıdır. Devlet üç kıtaya hükmetmiş ve devlet en geniş sınırlarını ulaşmıştır. Ancak bu dönemde Yavuz Sultan ile Şah İsmail arasında bir mücadele söz konusudur. I.Selim Çaldıran, Ridaniye ve Mercibadık savaşlarını kazanarak halifeliği Osmanlı Devleti’ne getirmiştir. Pir Sultan Abdal’ın bu dönemde Şah İsmail yanlısı olduğu söylenmiş ve şiirlerinde de tasavvufun yanında Şah’ı öven şiirler yazmıştır.

    1B.
    16. yüzyılda, Osmanlı’da Doğu kültürünün etkisiyle dinî ve kültürel değerlere bağlılık vardır. Bu dönemin zihniyetinde tasavvuf önemli bir yer tutar. Başta Fuzuli olmak üzere diğer Divan şairlerinin eserlerinde tasavvufun ağır bastığını görüyoruz. Tekke Edebiyatının bu dönemdeki temsilcisi Pir Sultan Abdal’dır. Pir Sultan Abdal tekke şairleri arasında şiirlerini sazla söyleyen ender kişilerdendir. Daha çok nefesleriyle tanınır. Dini ve tasavvuf düşünceyi şiirine yansıttığı görülmektedir. Bu dönem zihniyetine uygun olarak Şiilik, tasavvuf konularıyla şiirlerini oluşturmuştur.

    2. Aliterasyon: Şiirin tamamında d,l,b,l sesiyle asonans: a,e,ü sesleriyle

    Ölçü ve duraklar: 6+5 duraklı 11 hece ölçüsüyle yazılmıştır.

    Uyak( kafiye) :

    Eğer gözlü isen dizil katara, —–a yarım uyak
    Bu yol gözlünündür, körün değildir. –ün değildir: redif / —r: yarım uyak
    Ne yitirdin, ne ararsın bağda —-a yarım uyak
    Bu gül bülbülündür, hârın değildir. —-ın değildir redif / —r yarım uyak

    Kuyuya varmadan dibe geçilmez, —-ilmez redif / –ç yarım uyak
    Mürşit olmadan müşkil seçilmez.—-ilmez redif / –ç yarım uyak
    Çarşıya varmadan dükkan açılmaz, —-ılmaz redif / –ç yarım uyak
    Bedesten ararsan şarın değildir. —-ın değildir redif / —r yarım uyak

    Benim mürşidimin gönlü ganidir,—-dir redif / —-i yarım uyak
    Mürşidin cemali Hak cemalidir ,—-dir redif / —-i yarım uyak
    Girebilir isen gönül evidir,,—-dir redif / —-i yarım uyak
    Eğer giremezsen yerin değildir.—-ın değildir redif / —r yarım uyak

    Bak şu erenlere durmuş divana —a redif / —–n yarım uyak
    Şahin avlanmamış çaylak avına ,—a redif / —–n yarım uyak
    Pir Sultan’ım hu de yalvar pirine—e redif / —–n yarım uyak
    Erip yetişmezse pîrin değildir.—-ın değildir redif / —r yarım uyak

    Söyleyiş: Ahenkli bir söyleyişe sahiptir. Kafiye, redif ve iç seslerle ahenk sağlanmıştır.

    3. Bir bütün oluşturan birim dörtlüktür ve bunlar birbirine aynı tema içinde bağlanmıştır. Bir bütün güzelliği söz konusudur.

    4. Dini ve tasavvuf zihniyetine uygun olarak bu kelimeleri kullanmıştır. Bu kelimeler Tekke edebiyatında sıkça kullanılan kavramlardır. Dini ve tasavvufu gelenekten gelir. Nutuk tekkeye giren kişilere oranın adabını ve derecelerini öğretmesi bakımından bir ilişki söz konusudur.

    5. Nasihat

    6. Şiirin yazılma amacı pirlerin ve mürşitlerin, tarikata yeni giren dervişlere derecelerini ve tarikat adabını öğretmektir.

    7. ……. Yorum sorusu size bağlı

    8. 16. yüzyılda, Osmanlı’da Doğu kültürünün etkisiyle dinî ve kültürel değerlere bağlılık vardır. Bu dönemin zihniyetinde tasavvuf önemli bir yer tutar. Başta Fuzuli olmak üzere diğer Divan şairlerinin eserlerinde tasavvufun ağır bastığını görüyoruz. 16.yy Tekke edebiyatının temsilcisi olan Pir Sultan Abdal’ın da şiirlerinde tasavvufu konularını işlediğini ve zihniyeti bu şekilde oluşturduğu görülür.

    9.a.

    b. Şairin inancının, hayatının ve hayata bakış açısının şiire aynen yansıdığı görülür; çünkü şair yaşadığı dönemden ve kendinden eserlerini soyutlayamaz.

    YORUMLAMA – GÜNCELLEME

    1.

    Bu dörtlüğü Tasavvuf edebiyatı geleneğine göre değerlendirmek gerekiyor.

    Kuyudan kasıt tekkenin kendisidir. Dip dediği ise insanda derinlik ve insanın pişmesidir. Yani insanlar tekke kapısına varmadan enginliğe, derinliğe ulaşamayacağını dile getiriyor. Mürşit olmaya niyetlenen kişi hiçbir engel, güçlük ve zorluk seçmez. Mürşit her türlü fedakârlığı, engeli ve güçlüğü hiçe saymalıdır. Dükkân açmaya niyetlenen, çarşıyı araştırıp işin zorlularını bilecek. Çarşı bilinmeden, dükkân açılmaz… Şehirlerde bedestenler olur… Eğer bedesten arıyorsan ve yoksa bulunduğun yer şehir değildir…



    Günümüze göre yorumlarsak bir kişi bir şeye amaç ediniyorsa o hedefin artı ve eksilerini bilmeli ve ona göre o yolda çalışmalı.

    2.

    Sayfa 168

    TEMA ÖLÇÜ NAZIM BİRİMİ DİL VE ANLATIM
    NUTUK Tarikat adabını öğretmek, şeyh, pir, Hece ölçüsü Dörtlük Sade bir dil
    TÜRKÜ Özlem, gurbet, ayrılık, sıla, doğa, aşk, sevgili Hece ölçüsü Dörtlük ve kavuştaklı Sade bir dil
    GAZEL Aşk, kadın, şarap Aruz ölçüsü Beyit Süslü ve sanatlı ağır bir dil




    Sayfa 169

    DEĞERLENDİRME

    1. D –D –D

    2. “B” ŞIKKI – PİR SULTAN ABDAL

    3. “E” ŞIKKI “AĞIT” Ağıt Âşık Halk edebiyatının bir türüdür.

    4. “E” ŞIKKI “ NEFES” Bektaşi şairlerin söyledikleri tasavvufi şiirlerdir.

    5. “C” ŞIKKI “ KÖROĞLU” Köroğlu Âşık Halk edebiyatı sanatçısıdır.

    6. Divan şiirinde dini konular genellikle nesir olarak ele alınır. Nazımla işlenen dini konular azdır. Dini nazım türleri şunlardır: Tevhit, münacat, naat, maktel-i Hüseyin, miraciye, hilye, mevlit, kırk hadis, menkıbname. Halk edebiyatında ise dini konular nazımla yazılmıştır; ama bu nazım sadece ne divan edebiyatında olduğu gibi aruz ölçüsü ve gazel ve kaside gibi nazım biçimleriyle ne de aşık tarzı halk edebiyatı gibi hece ölçüsü veya semai, koşma gibi nazım biçimleriyle dile getirilmiştir. Tekke edebiyatı ikisinden de yararlanmıştır.
    Divan ve Aşık Tarzı edebiyatına nazaran Dini ve Tasavvufu edebiyat daha çok kişiye hitap etmiştir. Bu yüzden şiirlerinde halkın genelinin anlayabileceği bir dilin kullanılmasına özen göstermişlerdir. Divan edebiyatının ise dili oldukça ağırdır.

    Sayfa 170

    BULMACA

    1-Güzelleme
    2-Mesne
    3-Kaside
    4-Tema
    5-TEŞBİH
    6-İMGE
    7-ANONİM
    8-NEDİM
    9-NİNNİ
    10-NESİB
    sorun_38 bunu beğendi.
  7. sorun_38

    sorun_38 Üye

    Katılım:
    14 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    5
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    teşekkürler

    çok teşekkürler ellerinize sağlık ama bana 171 ve sonrası gerekiyor.İnternette aradım ama bizim kitabımızla uyuşmuyor(fırat yayıncılık). Yardımcı olursanız sevinirim.:)

Sayfayı Paylaş